Hur det är att gå på estet linje

Eftersom jag har en hel del yngre läsare som är väldigt nyfikna på hur jag tycker det är att gå på estet linjen och nyfikna på vad vi gör osv.. Så tänkte jag försöka samla ihop allting här i ett inlägg. 
 
Jag går mitt första år på estet linjen med inriktning foto på John Bauer gymnasiet (eller rättare sagt Grillska gymnasiet, som det heter nu). Jag stor trivs i min skola, men det kan mest bero på att jag faktiskt har en helt sjukt bra klass som faktiskt gör så att skoldagarna blir roliga och lätta att ta sig igenom. Men just att gå på linjen estet är.. kul, typ haha. Vi har två estet dagar i veckan, på måndag har vi fotografisk bild och estetisk kommunikation hela dagen och på torsdag så har vi digitalt skapande halva dagen. Jag tycker då mest om Fotografisk bild eftersom det är där vi fotar och lär oss inom foto (som ni hör på namnet). Än så länge så tycker jag inte att just fotografisk bild har varit så jätte kul eftersom jag egentligen redan kan allt vi har gått igenom än så länge, vilket mest är kamerateknik och lite redigering i photoshop. Sen så har vi i stort sätt bara fått fotouppgifter som går ut på att tolka en bild eller fått gått ut och fota lite fritt i stan. Lite segt tycker jag att det vart, men det är väl mest dels för att jag fotograferat så länge och är lite kunnig inom områderna redan.
 
Just nu så har vi precis börjat med vinkelteknik och ska även börja fotografera i fotostudion nästa vecka, vilket jag tycker ska bli riktigt kul faktiskt. Ser fram emot att lära mig studioljussättning. Annars då? Jag tycker som sagt att just att "foto biten" det första halvåret på gymnasiet har varit rätt så seg, men det är ju upp till var och än. Finns personer som i min klass som tycker att det har vart ett jätte roligt halvår och att dom lärt sig massa, men det beror ju som sagt på hur "kunnig" man är sen innan. Det jag hade tänkt att komma fram i alla fall är att är du intresserad utav att fotografera eller att skapa saker digitalt så kan jag rekommendera den här linjen stark för dig. Jag ska även nu om en månad lägga till ännu en kurs av fotografisk bild i min utbildning, så jag kan även efter det skriva ett inlägg om hur det vart om det är någon som är intresserad utav det? Annars kan ni väl ta och ställa frågor istället om det är något annat ni undrar, för jag är så sjukt dålig på att formulera mig i ord haha..
 
Jag stor trivs på min skola och med min klass annars, och tycker inte att skolarbeterna är allt för tunga. Så jag kan starkt rekomendera grillska gymnasiet för er som inte gjort ett gymnasieval ännu!
Två bilder från fotolektionen förra veckan, mina fina vänner Inca och Linnea. 
Photographs&Editing: Annis (ME)
Postat av: Sofie

Åh vad kul att du bloggar om det! :)
Om du har mer att skriva om inom gymnasie osv får du gärna göra det för funderar också på estet och har kollat på Grillska :)

Postat av: Sofie

/ Sofie haha :)




       Namn:
       Kom ihåg mig?

       E-postadress: (publiceras ej)
      

      URL/Bloggadress:
      

      Kommentar: